تبلیغات
دانشگاه علوم وفنون مازندران مهندسی صنایع - تكنیكQFD
 
دانشگاه علوم وفنون مازندران مهندسی صنایع
موفقیت یعنى سازگارى با حوادث روزگار
                                                        
درباره وبلاگ

مدیریت وب سایت:
مهندس محمد جواد مهدوی
کارشناس برنامه ریزی و کنترل پروژه (با استفاده از
نرم افزارهای primavera&Microsoft Project)
کارشناس مدیریت ریسک پروژه (با استفاده از نرم افزار permaster)
کارشناسی:مهندسی صنایع – برنامه ریزی و تحلیل سیستمها
دانشگاه علوم و فنون مازندران
کارشناسی ارشد: مهندسی صنایع - صنایع
دانشگاه آزاد قزوین
----------------------------------------------------
Engineer Mohammad Javad Mahdavi
Expert:Project Planning & Control
(Oil & Gas & Construction Projects)
Email : Mohammadjavad.mahdavi@yahoo.com
Web Site : http://mjm0123.mihanblog.com
مدیر وبلاگ : محمد جواد مهدوی
نظرسنجی
نمره شما به وبلاگ من چند میتونه باشه؟







آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391 :: نویسنده : محمد جواد مهدوی

گردآورنده: فاطمه درویش

تكنیكQFD )گسترش عملکرد کیفیت(

QFDمخفف عبارت انگلیسی Quality Function Deployment است و یك تكنیك پیشرفته و جالب برای طراحی محصول و خدمات می باشد كه مانند اكثر تكنیكهای بهبود برای اولین بار در ژاپن مورد استفاده قرار گرفت. با استفاده از این روش كلیه خواسته ها و نیازهای مشتریان، شناسائی شده و به نحو مؤثری به بخشهای مختلف سازمان منتقل می گردد و لذا یك روش مناسب در برنامه ریزی كیفیت بشمار می رود. این روش بنامهای دیگری نظیر صدای مشتری و خانه كیفیت نیز شناخته می شود. تكنیك QFD اساساًبعنوان یك فعالیت مدیریتی و متناسب با دیدگاه مشتری گرا شناخته می شود و با یك روشتجزیه و تحلیل سیستماتیك قادر به انتقال خواسته های مشتریان به واحدهای مختلف فروشو بازاریابی، برنامه ریزی تولید و سایر بخشهای سازمان می باشد.


تكنیك QFD با اینهدف توسعه یافته است كه محصول و خدمات به نحو اثر بخش تر و كاراتری به مشتری عرضه گردند. در واقع با بكار گیری این روش، صدای مشتری دركل زنجیره تولید شنیده میشود.

در گذشته، دیدگاه سنتی سیستم های مدیریت كیفیت، مبتنی بر رعایت استانداردهابود، ولی در جهان امروز دیگر رعایت استانداردهای محصول یك مزیت رقابتی بشمار نمیرود، چون همه رقبا استانداردها را رعایت می كنند. سیستم QFD با سیستمهای كیفیت سنتیكه هدف آنها كاهش و به حداقل رسانیدن جنبه های منفی كیفیت بود، متفاوت است؛ زیرا درسیستمهای قبلی بهترین چیز آن بود كه هیچ چیز اشتباه نباشد، اما وقتی همه بازیگرانخوب بازی می كنند، این به تنهایی كافی نمی باشد، بلكه بایستی علاوه بر حذف مواردیكه تأثیر منفی بر كیفیت دارند، جنبه های مثبت كیفیت را افزایش داد، زیرا در اینصورت است كه مزیت رقابتی حاصل می شود.
امروزه QFD فراتر از یك تكنیك و به عنوانیك سیستم كیفیت، با هدف و جهت گیری رضایت مشتری شناخته می شود. تمركز این سیستممشخصاً بر رضایت مشتری است و بخصوص بر اندازه گیری كمّی رضایت مشتری تأكید مینماید. با استفاده از این سیستم، نیازهای تصریحی و تلویحی مشتری به یك سری اقداماتعملی و اجرائی و قابل اندازه گیری تبدیل می گردد و به عبارت دیگر، خواسته های مشتریدر كل گستره سازمان ترجمه می گردد.  QFDبرای مشتریان این امكان را فراهم می آورد تابتوانند نیازها و انتظارات خود را اولویت بندی كنند و به تولید كننده كمك می كند تادر مقابل رقبا، مزیتهای نسبی خود را شناخته و از آنها استفاده نماید.
QFD
را میتوان نتیجه منطقی بازار پر رقابت در جهان كنونی دانست. این تكنیك، سیستمی انسانیبوده و نقطه شروع آن، شنیدن صدای مشتری است، كه اغلب فرایندی غیر كمی به شمارمی‌آید. این سیستم، صرفاً ابزاری كیفیتی نیست، بلكه روشی برای برنامه ریزی تكوینمحصولات جدید یا بهبود محصولات كنونی است. در یك جمله این تكنیك را می‌توان به اینصورت تعریف نمود: QFD فرصتی ایده‌آل برای جدا شدن از فرهنگ «ما بهتر از همه میدانیم مشتری چه می خواهد» و حركت به سمت فرهنگ «اجازه دهید صدای مشتری را بشنویم» است.

عناصر QFD

برای رسیدن به اهداف کیفی و در واقع آنچه که اهداف QFD نامیدهمی شود ، از ابزارها و روشهای متفاوتی در QFD استفاده می شود. ابزار اصلی برایاجرای QFD، خانه کیفیت است. هر خانه کیفیت دارای اجزای زیر است :

ـ نیازمندی های مشتری

ـ ماتریس برنامه ریزی

ـ الزامات فنی

ـ ماتریس ارتباطات

ـ بام خانه کیفیت

ـ اهداف

QFDدر شکلهای مختلفی به اجرا درآمده است که شیوه های ۴ مرحلهای، ۱۸مرحله ای از مشهورترین آنهاست. اما در اجرای این تکنیک در خدمات، در بسیاریاز مواقع توسعه خانه کیفیت بیشتر راه تحقیق را محقق می کند و گستردگی اطلاعات حاصلتاحدی است که نیازی به ادامه مراحل احساس نمی شود.

 





نوع مطلب : مهندسی صنایع، تحلیل سیستمها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




شنبه 31 تیر 1396 01:14 ق.ظ
Stunning quest there. What occurred after? Take care!
جمعه 25 فروردین 1396 10:05 ق.ظ
I got this web site from my friend who shared with me concerning this site
and at the moment this time I am visiting this site
and reading very informative content at this time.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر