تبلیغات
دانشگاه علوم وفنون مازندران مهندسی صنایع - بنچ مارکینگ
 
دانشگاه علوم وفنون مازندران مهندسی صنایع
موفقیت یعنى سازگارى با حوادث روزگار
                                                        
درباره وبلاگ

مدیریت وب سایت:
مهندس محمد جواد مهدوی
کارشناس برنامه ریزی و کنترل پروژه (با استفاده از
نرم افزارهای primavera&Microsoft Project)
کارشناس مدیریت ریسک پروژه (با استفاده از نرم افزار permaster)
کارشناسی:مهندسی صنایع – برنامه ریزی و تحلیل سیستمها
دانشگاه علوم و فنون مازندران
کارشناسی ارشد: مهندسی صنایع - صنایع
دانشگاه آزاد قزوین
----------------------------------------------------
Engineer Mohammad Javad Mahdavi
Expert:Project Planning & Control
(Oil & Gas & Construction Projects)
Email : Mohammadjavad.mahdavi@yahoo.com
Web Site : http://mjm0123.mihanblog.com
مدیر وبلاگ : محمد جواد مهدوی
نظرسنجی
نمره شما به وبلاگ من چند میتونه باشه؟







آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
دوشنبه 14 فروردین 1391 :: نویسنده : محمد جواد مهدوی

گردآورنده:خانم مهندس فاطمه درویش

Bench marking چیست؟

(بنچ مارکینگ یا الگو برداری از بهترین ها یا بهبود تطبیقی)

سازمان‌ها برای حفظ مشتریان، تعامل با تأمین‌کنندگان، بهره‌وری بیشتر کارکنان و ارتقای مزیت‌های رقابتی، نیازمند شناخت رقبا، ابزار و مقایسه عملکرد خود در حوزه‌های مختلف کاری هستند. استراتژی‌های مختلفی برای بقا در میدان رقابت معرفی می‌شود. یکی از این راهبردها، شناخت بازار و نحوه عملکرد دیگر سازمان‌ها و الگوبرداری از رفتار آنهاست. شرکت‌هایی که استراتژی تحلیلی را سرلوحه بقای خود قرار می‌دهند، بهینه کاوی یا بنچ مارکینگ۱ را به عنوان یکی از راه‌های مؤثر بهبود مستمر و تعیین موقعیت خود در میدان کسب و کار می‌دانند.

بنچ مارکینگ که در فارسی به بهینه‌کاری، الگوبرداری، محک‌زنی و ترازیابی نیز ترجمه شده است، روشی برنامه‌ریزی شده و سازمان یافته برای تدوین بهترین اقدامات و رویه‌های برتر صنعتی است که می‌تواند منجر به عملکرد رقابتی برتر شود. سازمان‌هایی که این فرایند را بدرستی آغاز می‌کنند، می‌توانند شاخص‌های عملکرد، خود را ارتقا بخشند. بنچ مارکینگ فرایندی بلندمدت بوده و مستلزم تعهد مدیران ارشد سازمان است. در این فرایند مبتنی‌بر بهبود مستمر، آنچه بیشتر مورد تأکید قرار می‌گیرد، فرایندها و اقدامات است. اغلب مدیران، بنچ مارکینگ را ابزاری برای مقایسه نتیجه نهایی و شاخص‌های عملکردی سازمان می‌دانند. این در حالی است که مقایسه عملیات و هزینه‌ها به تنهایی کافی نیست بلکه باید به نحوه سازماندهی و اجرای فعالیت‌ها نیز توجه داشت. این کار موجب می‌شود به جای پرداختن به معلول‌ها، علت‌ها را ریشه‌یابی کرده و عوامل عملکرد برتر را شناسایی کنیم.

سابقه بنچ مارکینگ سازمان یافته، به دهه ۸۰ میلادی باز می‌گردد. در آن دوره، شرکت امریکایی زیراکس که بتدریج موقعیت تجاری خود را در خطر می‌دید، به این نتیجه رسید که براساس استنباط‌های گذشته همراه با پیش‌بینی حوادث آینده، نمی‌توان به اهداف استراتژیک رسید. این شرکت برای شناخت کافی رقابتی از فرایند بنچ مارکینگ استفاده کرد و اهدافی را برای طرح‌های خود در نظر گرفت. زیراکس، فرایند بنچ مارکینگ را در تمام زمینه‌های شرکت و با تأکید ویژه بر نیاز مشتریان و نقش مشارکت فعال کارمندان، اجرا کرد.


بنچ مارکینگ چیست؟

تعاریف مختلفی برای بنچ مارکینگ ارائه شده است، اما به طور کلی می‌توان آن را چنین تعریف کرد:

فرایندی مستمر و سیستماتیک، برای شناسایی، تحلیل و پیاده‌سازی بهترین اقداماتی که موجب ارتقای عملکرد سازمان‌ها می‌شود۲٫ بسیاری از مردم می‌دانند بنچ مارکینگ چیست، اما نمی‌دانند چگونه باید آن را در عمل بکار برند. مدت زمان انجام بنچ مارکینگ، بدون اجرای یافته‌های آن افزون‌بر ۹ ماه است، اما سازمان‌ها با تسریع در برخی مراحل فرایند، آن را به ۲ تا ۳ ماه نیز کوتاه کرده‌اند.گفتنی است که بنچ مارکینگ را نمی‌توان به تنهایی به عنوان ابزاری برای ارتقای عملکرد سازمان به کاربرد بلکه این شیوه فقط یکی از ده ابزار TQM است.

به‌طور کلی می‌توان گفت بنچ مارکینگ عبارت است از:

- روشی منظم برای مطالعه و تحصیل

- فرایندی برای خلاقیت

- روشی برای توسعه

- فرصتی برای آموختن

- ابزاری برای تعیین، تأسیس و به دست آوردی استاندارد بهترین‌ها

- بهبود مستمر فرایندها

 

چرا باید بنچ مارک کنیم؟

دلایل بسیاری برای انجام بنچ مارکینگ وجود دارد. زمانی، به دنبال بهترین هستید، گاهی نیازمند شناخت تغییر و تحولات محیط پیرامون هستید تا با استفاده از ابزار و امکانات، اهداف خود را با تغییرات جامعه همسو سازید. با استفاده از بنچ مارکینگ می‌توانید عملکرد سازمان خود را بهبود بخشید. برخی از دلایلی که سازمان‌ها به بنچ مارکینگ رو می‌آورند، عبارتند از:

- برآوردن نیازها و انتظارات مشتری

- یافتن روش‌ها و اقدامات مورد نیاز برای دسترسی به اهداف سازمان

- دستیابی به عملکرد بهتر

- پیاده‌سازی بهترین اقدامات

- توسعه اهداف و برنامه‌های استراتژیک شرکت

- ترویج تفکر خلاق

- سنجش رقبا

- تسریع در بهبود فرایندها

- شناخت تکنولوژی‌های نوین

 

چه زمان بنچ مارک کنیم؟

سازمان‌ها، زمانی به بنچ مارک رو می‌آورند که نیازمند راه حلی برای تغییر واستفاده از بهترین روش‌های کسب و کارند. به‌طور کلی، هنگامی بنچ مارک می‌کنیم که:

- مدیریت، نیازمند تغییرات است

- سازمان، نیازمند اجرای فرایند یا عملیاتی جدید است

- سازمان، نیازمند محصول یا خدمتی جدید باشد تا نیاز مشتری و بازار را تأمین کند

- سازمان با هدف پویایی، به دنبال ارتقای عملکرد خود باشد

- به مهندسی مجدد نیاز باشد

- به اختراع مجدد برای زنده ماندن نیاز باشد

 

چه کارهایی بنچ مارکینگ نیست؟

برخی مدیران، گمان می‌کنند هر نابهنجاری سازمانی را می‌توان با بنچ مارکینگ برطرف ساخت. برخی دیگر، بر این عقیده‌اند که این فرایند براحتی قابل اجراست و بدون کمترین الزامی می‌توان آن را در کوتاه‌مدت انجام داد.

به‌طور کلی، کارهای زیر را نباید بنچ مارکینگ تلقی کرد:

- کتاب آشپزی نیست (ساده و سهل الوصول)

- نوشدارو نیست (هر مسئله‌ای را از این طریق نمی‌توان حل کرد)

- صرفاً ابزار مقایسه سازمان‌های مشابه نیست (ممکن است بتوانید سازمانی را مورد بنچ مارک قرار دهید که هیچ تشابه کاری نداشته باشد)

- هوس مدیریتی نیست

- جهانگردی صنعتی نیست (باید با برنامه‌ریزی و هدفمند باشد)

- مسافرت کوتاه نیست (گاهی بدون از خانه خارج شدن هم می‌توان بنچ مارک کرد)

- سرمایه‌گذاری برای اختراع چرخ نیست

- جاسوسی نیست

- دستگاه کپی‌برداری نیست

 

منابع بنچ مارکینگ چیست؟

امروزه اغلب سازمان‌های برتر، واحدی به نام واحد بنچ مارکینگ دارند که اطلاعات غیرمحرمانه سازمان را در اختیار دیگران قرار می‌دهند.

برخی منابع بنچ مارکینگ، عبارتند از:

- سازمان‌های متخصص در زمینه بنچ مارک

- کتاب‌ها و مجلات

- انستیتوهای استاندارد و تکنولوژی

- دفاتر مدیریت

- پایگاه داده‌ها

- وب سایت‌های سازمان‌ها

- مشاورین

- اینترنت

- بازدید از نحوه اجرای فرایندها

 

از چه راه‌هایی می‌توانیم بنچ مارکینگ کنیم؟

چهار راه برای بنچ مارکینگ وجود دارد که عبارتند از:

1. روش داخلی

در این روش، به مقایسه درون سازمانی فرایندی می‌پردازیم كه در واحدی دیگر نیز انجام می‌شود. در برخی سازمان‌های بین‌المللی، می‌توان به بررسی فرایندهای جاری در دیگر كشورها نیز پرداخت. میزان بهبود عملكردی كه از این روش به دست می‌آید، حدود 10 درصد است.

مزایا:

- دسترسی به جزئیات فرایند

- دستیابی آسان به اطلاعات

- هزینه پایین

- سهولت انتقال و پــاكیزه‌سازی مطالب آموختهشده

- به راحتی قابل پذیرش است

معایب:

- ممكن است بهترین روش انتخاب نشود

- بیشتر بر فرایندهای داخلی تكیه دارد و از نظر راهبردی كارگشا نیست

- تحت تأثیر هنجارهای فرهنگی سازمان است

- تعصب سازمانی

2. روش رقابتی

یكی از روش‌های بنچ ماركینگ، الگوبرداری از شركت‌های رقیب و فعالیت‌های مشابه است. در واقع در این روش، به طور مستقیم به مقایسه عملكرد فرایند و شاخص‌ها می‌پردازیم؛ بنابراین سطحی و صوری است. بنچ ماركینگ رقابتی به جای اینكه براساس یافتن راهی برای بهتر شدن باشد، ابزاری برای شناسایی فرصت‌های بهبود است. میزان بهبود عملكرد این روش، حدود 20 درصد است.

مزایا:

- تهیه استراتژی درون سازمانی مبتنی‌بر اصل رقابت‌پذیری

- امكان مشاركت با سازمان رقیب به وجود می‌آید

- تعیین جایگاه سازمان در میان رقبا

معایب:

- اطلاعات ارائه شده ناكافی است (نتایج به دست آمده عددی است تا تحلیلی)

- تهدید كننده است

3. روش عملیاتی

در این نوع بنچ ماركینگ، به تحلیل و بررسی فرایندهای شركت غیررقیب می‌پردازیم. سازمان مورد مطالعه، ممكن است تأمین كننده یا مشتری باشد و فرایند آن همانند فرایند مورد نظر شما نیست، اما قسمتی از آن فرایند بر نیاز شما منطبق است.

گاهی نیز سازمان مورد بنچ ماركینگ از تكنولوژی استفاده می‌كند كه شما می‌خواهید آن را مورد مطالعه قرار دهید. میزان بهبود عملكرد این روش، حدود 35 درصد است.

مزایا:

- روشی مؤثر برای به دست آوردن جزئیات یك فرایند

- قابل اعتماد بودن اطلاعات به دست آمده به دلیل غیررقیب بودن سازمان مورد مطالعه

- مقایسه كمی

 

معایب:

- در مقایسه با دو روش پیشین، زمان‌برتر است.

- نیازمند شناخت فعالیت سازمان مورد مطالعه است

- پیاده‌سازی و بومی‌سازی آن دشوار است



 

4.روش  عمومی

در این نوع بنچ ماركینگ، كلیه فعالیت‌های یك سازمان مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد (بهترین سازمان صرف‏نظر از چگونگی فعالیت آن). سپس فرایندهای آن بومی شده و در سازمان پیاده می‌شود. میزان بهبود عملكرد از این طریق، 35 درصد است.
مزایا:
- بهترین راه برای بهبود فرایندها

- اعتبار داده‌های جمع‌آوری شده

- ارتباط فرایندها مورد بررسی كامل قرار می‌گیرد

معایب:

- غیرقابل مقایسه بودن برخی فعالیت‌های سازمان

- هزینه بالا

- نیاز به زمان زیاد برای برنامه‌ریزی

 

چگونه بنچ مارک کنیم؟

سه الگو برای بنچ ماركینگ وجود دارد كه انتخاب آنها به نوع مقایسه فرایند و فعالیت مورد نظر بستگی دارد:

1. بنچ ماركینگ عملكردی: برای اندازه‌گیری و مقایسه شاخص‌های عملكردی

2. بنچ ماركینگ فرایندی: روش مقایسه برای فرایندهای كسب و كار به منظور دستیابی به بهترین روش بهبود فرایندها

3. بنچ ماركینگ استراتژیك: برای انتخاب استراتژی و اتخاذ روش كسب و كار از دیگر شركت‌ها. از این نوع بنچ ماركینگ، معمولاً برای بهبود برنامه‌های استراتژیك و ارتقای موقعیت سازمان استفاده می‌شود.

نمودار 1، بیان‌كننده تركیب مختلف انواع بنچ ماركینگ و روش انجام آن با توجه به میزان سوددهی و بهبود عملكرد است.



نمودار 1


فرایند بنچ مارکینگ

بنچ مارکینگ، از مراحل جداگانه‌ای تشکیل شده است که هر یک از آنها را در فازهایی مختلف انجام می‌دهند. هر چند سازمان‌ها برای انجام آن باید اساس آن را در نظر بگیرند، اما برخی نیز این فرایندها را تغییر و توسعه داده‌اند.

بنچ مارکینگ به چهار مرحله عمده تقسیم می‌شود (در برخی مقالات، به ۵ مرحله نیز تفکیک شده است):


مرحله اول: برنامه‌ریزی

مهمترین مرحله بنچ مارکینگ، برنامه‌ریزی است در این مرحله که ۵۰ درصد از زمان بنچ مارک را به خود اختصاص می‌دهد، باید هر آنچه برای بنچ مارکینگ نیاز است، جمع‌آوری شود. ۹ گامی که در طول مرحله برنامه‌ریزی باید رعایت شوند، عبارتند از:

۱ . انتخاب فرایندها و تعیین اهداف

۲ . تعیین ذینفعان، حامیان و کسانی که با فرایند در ارتباط هستند

۳ . تعیین مسئول هماهنگی و تنظیم پروپوزال و تقاضانامه بنچ مارکینگ

۴ . انتخاب تیمی که بر فرایندهای بنچ مارکینگ احاطه داشته باشد

۵ . تهیه بروشور بنچ مارکینگ و تنظیم نقشه برای تحقیق و مطالعه فرایند مورد نظر برای حامیان مالی و مدیران ارشد

۶ . شناسایی تولیدات/ خدمات، مشتریان و انتظارات آنها

۷ . تعیین و انتخاب عوامل اساسی موفقیت (CSF)

8 . آنالیز و مستندسازی جریان فرایند توسط تیم بنچ مارکینگ

۹.  بازبینی شاخص‌های عملکردی عمومی سازمان و فرایند مورد نظر

مرحله دوم: جمع‌آوری

در این مرحله، تمامی تحقیقات انجام می‌شود. این مرحله که ۳۰ درصد از زمان کل بنچ مارکینگ را به خود اختصاص می‌دهد، به دو زیر مرحله عمده تقسیم می‌شود که بارتند از: جست‌وجو و مشاهده. جست‌وجو سهمی ۸۰ درصدی از زمان مرحله دوم فرایند بنچ مارکینگ را به خود اختصاص می‌دهد.

توصیه می‌شود که در انتخاب شریک بنچ مارکینگ عجله نکرده و سعی کنید بهترین‌ها را انتخاب کنید.

مشاهده، زیر مرحله دوم از مرحله جمع‌آوری است. بعد از مکاتبه و برقراری تماس به یک شریک بنچ مارکینگ، نوبت به جمع‌آوری داده‌هاست. در این مرحله با کمک صاحب‌نظران و کارشناسان به مطالعه فرایند مورد نظر پرداخته و در نهایت، در صورت لزوم از سایت شریک بنچ مارک، بازدید می‌کنید (توجه داشته باشید که بنچ مارکینگ فقط بازدید از سایت نیست).

گام‌های ۹ گانه مرحله جمع‌آوری عبارتند از:

۱ . ایجاد ضوابط و معیارهایی برای جست‌وجو

۲ . یادداشت‌برداری به هنگام جمع‌آوری اطلاعات

۳ . تعیین بهترین اقدامات و شرکای بنچ مارکینگ برای جست‌وجو

۴ . مطالعه قوانین، عقاید، فرهنگ سازمانی و آداب و رسوم شرکا

۵ . برنامه‌ریزی برای جمع‌آوری داده‌ها برای مرحله مشاهده (زیر مرحله دوم)

۶ . تبدیل شرکای بالقوه به بالفعل

۷ . تماس با بهترین سازمان‌ها و عمق بخشیدن به سؤالات

۸ . بازدید

۹ .جمع‌آوری داده‌ها و آماده‌سازی آنها برای شروع مرحله سوم

مرحله سوم: تحلیل

در این مرحله، داده‌های خام جمع‌آوری شده را باید به اطلاعات تبدیل کرد. در این مرحله، پس از بررسی داده‌ها و اطمینان از صحت آنها به نرم‌سازی، تجزیه و تحلیل و بومی‌سازی آنها می‌پردازیم. در آخر، شاخص‌های عملکردی فرایند مورد نظر را با فرایند خود مقایسه کرده، شکاف‌های موجود را شناسایی کرده و به ارائه راه‌حلی برای پر کردن آنها می‌پردازیم.

مرحله تحلیل، ۲۰ درصد از زمان بنچ مارکینگ را به خود اختصاص می‌دهد. همانند مراحل پیشین، این مرحله نیز دارای ۹ گام است:

۱ .شناسایی داده‌های قابل استفاده

۲ .رسم جزئیات جریان اطلاعات و مواد

۳ .تنظیم و مرتب‌سازی داده‌ها برای شناسایی شکاف‌ها

۴ .نرمال‌سازی داده‌ها

۵ .مقایسه شاخص‌های عملکردی

۶ .گزینش شاخص‌های توانمندساز و بررسی آنچه که موجب برتری فرایند مورد مطالعه شده است.

۷ .جمع‌بندی روش

۸ .ساده‌سازی اهداف، بررسی مشکلات و کاستی‌های عملکرد سازمان و مقایسه آن با بهترین‌ها

۹ .بومی‌سازی فرایندها و پیاده‌سازی آن در سازمان



مرحله چهارم: ارائه و پیاده‌سازی

در این مرحله، تحقیق کامل شده و گزارش نهایی نوشته می‌شود. تیم بنچمارک، درخصوص چگونگی انجام کار تصمیم‌گیری کرده و پیشنهادها و توصیه‌هایی ارائه می‌دهد. از آنجا که در این مرحله به ارائه دستاوردهای تحقیقاتی خود می‌پردازید و بر این عقیده‌اید که آنچه به دست آورده‌اید، بهترین است و انتظار پذیرش آن از سوی دیگران را دارید، این مرحله سخت‌ترین و حساس‌ترین مراحل چهارگانه فرایند بنچ مارکینگ است.

مدت زمان اجرای این مرحله به آنچه که مطالعه کرده‌اید بستگی دارد، اما در هر حال باید به‌طور مستمر انجام پذیرد.

برای اجرای مرحله ارائه و پیاده‌سازی، نیازمند برداشتن ۹ گام ذیل هستید:

۱ . حامیان، مالکان، ذینفعان و مدیران را در جریان یافته‌های خود قرار دهید

۲ . تا می‌توانید به جزئیات برنامه‌های اجرا توجه کرده و تمام جوانب را در نظر بگیرید

۳ . تشکیل یک کمیته راهبردی برای دفاع از برنامه

۴ . در ارائه برنامه اجرایی، از هر چه که موجب پذیرش طرح شما می‌شود، استفاده کنید.

۵ . برای تصویب برنامه اجرایی، ذکر منابع الزامی است

۶ . اجرای برنامه

۷ . پایش و گزارش‌گیری از اجرای برنامه‌ها با توجه به اهداف سازمان

۸ . اندازه‌گیری دوباره شاخص‌ها در بازه‌های زمانی متناوب

۹ .شناسایی فرصت‌ها برای بنچ مارکینگ آینده


موانع و مشکلات بنچ مارکینگ

بنچ مارکینگ همچون بسیاری از فرایندها و فنون مدیریت، علاوه‌بر مزایایی که دارد، مشکلاتی را هم برای سازمان‌ها در پی خواهد داشت. اصلی‌ترین مشکلات سازمان در بنچ مارکینگ، عبارتند از:

- فرهنگ سازمانی موجود

- استفاده ناصحیح از فنون

- ماهیت فرایند

فرهنگ مدیریت، ممکن است کاربرد بنچ مارکینگ را محدود سازد. بعضی مدیران بر این عقیده‌اند که فعالیت آنها متفاوت و منحصر بفرد است، حال اینکه بنچ مارکینگ، شیوه‌ای هنجاری یا تجویزی را برای مدیریت اتخاذ می‌کند. بسیاری از بهترین اقدامات صنعتی، بین بخش‌های صنعتی و سازمان‌ها، قابل تعمیم است.

از سوی دیگر، بنچ مارکینگ (برای سازمان‌های پیشرو) مانعی برای دستیابی به مزیت رقابتی است زیرا به جای ایجاد و تقویت فرهنگ نوآوری، فرهنگ تقلید را ایجاد می‌کند و این یعنی اقتباس به جای انطباق و دستیابی به برابری به جای دستیابی به برتری.

 

آیا دوران بنچ مارکینگ به پایان رسیده ؟

در سازمان‌هایی که استراتژی پیشتازی را سرلوحه خود قرار داده‌اند، بنچ مارکینگ کمتر مورد تأکید قرار می‌گیرد، اما در اغلب سازمان‌ها، علاقه و فعالیت در این زمینه بسیار است. مسلماً هر فنی که بر مشتریان و اصلاح عملکرد تأکید دارد و استفاده از آن، امکان پیشرفت مهمی را در کارایی و اثربخشی فراهم می‌سازد، حتی مدت‌ها پس از آن که هیجانات شرکتی فروکش کرد، همچنان مزایای مهمی را ایجاد خواهد کرد. بنابراین، بسیاری از سازمان‌ها به طوری گسترده از بنچ مارکینگ برای شناخت موقعیت نسبی و کارایی فرایندهای خود استفاده می‌کنند.

 






نوع مطلب : مهندسی صنایع، تحلیل سیستمها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 03:22 ق.ظ
Hi there, this weekend is fastidious for me, as this
occasion i am reading this impressive educational piece of
writing here at my home.
سه شنبه 22 فروردین 1396 04:22 ب.ظ
Everyone loves what you guys tend to be up too. Such clever work and
exposure! Keep up the good works guys I've added you guys to our blogroll.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر