تبلیغات
دانشگاه علوم وفنون مازندران مهندسی صنایع - ERP
 
دانشگاه علوم وفنون مازندران مهندسی صنایع
موفقیت یعنى سازگارى با حوادث روزگار
                                                        
درباره وبلاگ

مدیریت وب سایت:
مهندس محمد جواد مهدوی
کارشناس برنامه ریزی و کنترل پروژه (با استفاده از
نرم افزارهای primavera&Microsoft Project)
کارشناس مدیریت ریسک پروژه (با استفاده از نرم افزار permaster)
کارشناسی:مهندسی صنایع – برنامه ریزی و تحلیل سیستمها
دانشگاه علوم و فنون مازندران
کارشناسی ارشد: مهندسی صنایع - صنایع
دانشگاه آزاد قزوین
----------------------------------------------------
Engineer Mohammad Javad Mahdavi
Expert:Project Planning & Control
(Oil & Gas & Construction Projects)
Email : Mohammadjavad.mahdavi@yahoo.com
Web Site : http://mjm0123.mihanblog.com
مدیر وبلاگ : محمد جواد مهدوی
نظرسنجی
نمره شما به وبلاگ من چند میتونه باشه؟







آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
دوشنبه 22 اسفند 1390 :: نویسنده : محمد جواد مهدوی


گرد آورنده: خانم مهندس مریم مهدی پور

maryam_mehdipour@yahoo.com

ERPچیست؟

« ERPیک فکر، فن آوری و سیستم برای مدیریت با کارآیی بالا روی منابع مختلف در کل یک سازمان است. این نوع مدیریت از طریق یکپارچه کردن فعالیتها، در جهت بالا بردن کارآیی و بهره وری سازمان و افزایش رضایت و ارزش مشتری انجام می گیرد. ERP تمام مراحل عملیاتی یک فرآیند را در سازمان نمایش می دهد . یک سفارش پس از دریافت به بخش طراحی و سپس تولید هدایت می گردد. پس از آن به بخش انبار و نهایتاً به ارسال کالا منجر می شود. این مراحل تا صدور صورتحساب و محاسبات درآمد در ارتباط با آن سفارش در سیستم ERP ثبت و در اختیار تمام بخشهای مربوطه در شرکت قرار می گیرد. به همین دلیل ERP را یک نرم افزار Back – Office می نامند. چرا که تنها با ارتباطات و واحدهای داخلی سازمان کار دارد و به ارتباطات بیرونی سازمان (معروف بهFront – Office) کاری ندارد. وظایف اخیر امروزه به عهده سیستمهای [i]CRM است . البته برخی شرکتهای تولید کننده نرم افزارهای ERP اخیراً محصول خود را همراه با خدمات CRM ارائه می کنند.» ( زرگر ،1382، 248)


ERP سیستم‌های کامپیوتری مستقل را در واحدها ی مالی، منابع انسانی و انبارداده‌ها در هم می ‌شکند و آنها را با برنامه نرم‌افزاری یکپارچه که به ماجول‌های نرم‌افزاری تقسیم می‌شود، جایگزین می‌سازد. بدین ترتیب واحدهای مالی، ساخت و انبارداده‌ها هنوز هم نرم‌افزار خودشان را دارند، با این تفاوت که حالا نرم‌افزارها به یکدیگر لینک شده‌اند،به گونه‌ای که واحد مالی می‌تواند با مراجعه به انبارداده‌ها از تحویل سفارش مطلع شود. اکثر نرم‌افزارهایERP انعطاف پذیرهستند، به گونه‌ای که شما می‌توانید بعضی از ماجول‌ها را نصب کنید بدون اینکه نیاز باشد تا کل بسته را بخرید. برای مثال، بسیاری از شرکت‌ها فقط ماجول مالی یا منابع انسانیERP را نصب می‌کنند.

در حقیقت شاید بتوان گفت:

ERP یک راه حل جامع نرم افزاری است که با نگرش فرایندی کلیه فعالیتهای اطلاعاتی را یکپارچه ساخته وکلیه نیازهای اطلاعاتی سازمان را درراستای اهداف استراتژیک، برآورده مینماید

توجه داشته باشید ارائه تعریفی جامع برای ERP مشكل است. صاحب نظران تعاریف مختلفی برای ERP ارائه داده اند كه هر كدام جنبه های خاصی از این سیستم را مورد توجه قرار می دهد. شاید آشنایی با ویژگیها، قابلیتها و كاركردهای ERP در بخشهای مختلف سازمان در آینده بتواند كمك خوبی برای شناخت كامل این سیستم باشد اما در این بخش برای اینكه بتوانیم زمینه های لازم را برای پرداختن به بخشهای بعدی فراهم آوریم، تعاریف مختلفی را كه برای این سیستم ارائه شده است، مورد بررسی قرار می دهیم.






  • ERPرا می توان به عنوان نرم افزاریکپارچه ای تعریف نمود که دارای اجزا و یا ماژولهایی برای برنامه ریزی، تولید،فروش، بازاریابی، توزیع، حسابداری، مدیریت منابع انسانی، مدیریت پروژه، مدیریت موجودی، مدیریت خدمات و نگهداری و تعمیرات، مدیریت حمل و نقل و بازرگانی الکترونیک است. معماری و ساختارERPبگونه ای است که یکپارچگی و جامعیت اطلاعات سطح سازمان را فراهم نموده و جریانی روان از اطلاعات بین بخشهای مختلف سازمان فراهم می آورد."

 

  • "روشی برای برنامه ریزی و کنترل موثر تمامی منابع مورد نیاز برای دریافت، تولید، ارسال و پاسخگویی به نیازهای مشتریان، در شرکتهای تولیدی، توزیعی و خدماتی."

  

  • "ERPیک بسته نرم افزاری تجاری است که هدف آن یکپارچگی اطلاعات و جریان اطلاعات بین تمامی بخشهای سازمان از جمله مالی،حسابداری، منابع انسانی، زنجیره عرضه و مدیریت مشتریان است."

 

  • "سیستمهایERPسیستمهای اطلاعاتی قابل تغییر وتنظیمی هستند که اطلاعات و فرایندهای مبتنی بر اطلاعات در سازمان را در درون واحدهای سازمانی و بین آنها یکپارچه می نماید."

 

  • "ERPیک پایگاه داده، یک برنامه کاربردی  و یک واسط یکپارچه در تمامی سازمان است."

 

  • "ERPسیستمهایی مبتنی بر کامپیوتر هستندکه برای پردازش تراکنشهای سازمان طراحی شده اند و هدف آنها تسهیل برنامه ریزی،تولید و پاسخگویی به موقع به مشتریان در محیطی یکپارچه است."

 

  • "ERPیک بسته نرم افزاری  استاندارد مشتمل بر چندین ماژول مرتبط و یکپارچه است که کلیه فرآیندهای تجاری یک سازمان رااعم از تولید ، منابع انسانی ، مالی ، بازاریابی و فروش و ... پشتیبانی می نماید ومنجر به یکپارچگی وظایف ( Functions ) در سازمان می شود."

 

  • یک راه حل سیستمی مبتنی بر فناوری اطلاعات است که منابع سازمان را توسط یک سیستم به هم پیوسته، به سرعت و با دقت و کیفیت بالا در کنترل مدیران سطوح مختلف سازمان قرار میدهد تا به طور مناسب فرایند برنامه ریزی و عملیات سازمان را مدیریت نماید."
  • ERPبه مثابه ستون فقرات اطلاعاتی یک سازمان از لحاظ بانک های اطلاعاتی و فرآیندهای سازمانی محسوب شده و به منزله نرم افزاری برای پشتیبانی فرآیندهای داخلی سازمان است

سابقه تاریخی ERP

«مفهوم ERP برای اولین بار در دهه 1960 به وجود آمد. تا سال 1972، ERP مفهومی بدون نام بود که در هیچ طبقه بندی خاصی قرار نمی گرفت . در سال 1972، پنج تن از مدیران IBM از سمت خود استعفا داده و جهت تحقق مفهوم ERP، شرکت (SAP)[ii] را تأسیس کردند و امروزه یکی از پیشگامان جهانی نرم افزارهای ERP به شمار می روند . » (روش ، 1383)

ERP در واقع نسل جدیدی از سیستمهای اطلاعاتی است که [iii](MIS) نسل قدیمی تر آن به حساب می آید. برای درک بهتر این موضوع، بی فایده نیست که نگاهی به تاریخچه سیستمهای اطلاعاتی بیندازیم.

« به طور کلی روند رشد وتغییر سیستم های کامپیوتری را می توان به سه نسل تقسیم کرد :

نسل اول : سیستم های جزیره ای

از دهه 60 میلادی به بعد ، با ارزان تر شدن کامپیوترها و تجهیزات آن (در آن زمان هنوز کامپیوترهای Mainframe یکه تاز دنیای کامپیوتر بودند) و همچنین با توجه به قدرتی که این سیستم ها در پردازش اطلاعات از خود نشان می دادند. شرکت های بزرگ مایل به استفاده از این سیستم ها شدند. در مرحله اول این سیستم ها بیشتر در مکان هایی که پردازش اطلاعات مهم بود، مورد استفاده قرار می گرفتند. امور مالی، محاسبه حقوق و دستمزد و انبارداری از این نوع سیستم ها می باشند، روند رو به گسترش استفاده از کامپیوترها بخصوص در دهه 70 میلادی با پا به عرصه گذاشتن کامپیوترهای شخصی وارد دوره جدیدی شد. در این دوره علاوه بر قدرت محاسباتی کامپیوترها، ظرفیت نگهداری اطلاعات آنها و سرعت دسترسی به این گونه اطلاعات نیز مورد توجه قرار گرفت. در دهه 80 میلادی با فراگیر شدن کامپیوترهای شخصی حتی مؤسسات کوچک نیز قادر به اتوماسیون سیستم های خود بودند. هر چند راه اندازی چنین سیستم هایی نیاز به پرداخت هزینه های آن داشت ولی خیلی زود باعث کاهش شدید هزینه های بخشی که از این سیستم ها استفاده می کردند، می شد. در این دوره هر بخش سازمان دارای سیستم های کامپیوتری بود و این سیستم ها مستقل از یکدیگر به کار خود مشغول بودند، به همین دلیل این سیستم ها را سیستم های جزیره ای می خوانند. با توضیحاتی که داده شد این سیستمها دارای خصوصیات زیر هستند :

1- ارتباط قوی اطلاعاتی بین آنها نیست[iv] ، وجود طراحیهای مستقل و نامرتبط[v] باعث شده که گردش اطلاعات در هر سیستم محصور به خودش باشد و فقط در بعضی حالات یک ارتباط ضعیف و پر دردسر به صورت «ارسال رکورد» بین آنها وجود داشته باشد.

2- چاق و تنبل[vi] هستند، به مرور زمان مشخصات آنها تغییر کرده و طیف وسیعی از نیازهای کاربران سیستم را می پوشانند و در عین حال تغییرات در آنها به سختی انجام می شود. همین طور بخشی از وظایف و اهداف سیستمهای دیگر را به صورت ناقص پوشش می دهند. به عنوان نمونه در یک سیستم فروش بعضی از فعالیتهای مالی از قبیل رسیدگی به حسابهای دریافت و پرداخت خریداران انجام می گردد که طبعاً جزو وظایف سیستم حسابداری است.

3- نسبت به اهداف و فعالیتهای تجاری شرکت[vii] واگرا هستند به عبارت دیگر هر کدام هدف خاصی را دنبال می کنند و برآیند آنها بااهداف کلی شرکت تجاری منطبق نیست. هر کدام از سیستمها داده های مربوط به خود را پردازش می کنند و این داده به دلیل عدم ارتباط فیزیکی و منطقی با یکدیگر متناقض هستند و بنابراین امکان استنتاج اطلاعات جدید به صورت ترکیبی از اطلاعات دو یا چند سیستم میسر نمی باشد. (در بحث هدایت و رهبری یک سازمان به سمت یک هدف استراتژیک، همواره ترکیبی از اطلاعات هر یک از سیستمها نیاز است)

4- هزینه نگهداری و پشتیبانی[viii] آنها زیاد است، به دلیل استفاده از تکنولوژی قدیمی و پیچیده تر شدن نیازهای کاربران ، همواره پیاده سازی بعضی نیازها یا مشکلات تکنولوژیکی و طراحی مستلزم صرف وقت و هزینه زیادی است . بعضی نیازهای جدید منجر به تغییر در طراحی کلان سیستم و یا دارای اثر جانبی[ix] روی سایر بخشهای سیستم است.

5- وجود افزونگی و کارهای تکراری در فعالیت سیستمها[x] . همانگونه که اشاره شد به مرور زمان در هر یک از سیستمهای جزیره ای تغییراتی اعمال می گردد که به دلیل استقلال طراحی هر کدام و عدم ارتباط فیزیکی با یکدیگر به صورت تکراری و موازی در خواهند آمد.

نسل دوم – سیستم های استخراج اطلاعات

در دهه 90 میلادی با گسترش استفاده از کامپیوترهای شخصی کم کم استفاده از شبکه های محلی در سازمان ها نیز مرسوم شد. در اینجا بود که مدیران به کمبود سیستمی جهت تهیه گزارشات لازم از میان انبوه اطلاعات سیستم های جزیره ای موجود در سازمان شان پی بردند. این کمبودها باعث بوجود آمدن سیستمی به نام MIS یا سیستم اطلاعات مدیریت شد . این سیستم سرآغاز روند تکامل سیستم های تجاری نسل دوم بود. سیستم های دیگر این نسل عبارتند از : سیستم اطلاعات بهم پیوسته[xi](IIS) ، سیستم اطلاعات اجرائی[xii](EIS) ، سیستم اطلاعات سازمانی[xiii](CIS)   و سیستم باز شرکت ها[xiv](EWS)  . با استفاده از این سیستم ها مؤسسه ها توانستند ، کارکرد درون سازمانی خود را بهبود بخشند. که این بهبود باعث کاهش شدید هزینه ها، در دسترس بودن اطلاعات برای مدیران، تعریف ساختارهای اجرائی، سرعت بخشیدن به اجرای کار در درون سازمان و موارد مشابه دیگر شد.در مجموع این سیستم ها جهت جمع آوری اطلاعات موجود در سطح سازمان تهیه شده بودند و در دوره خود به خوبی به مدیران خدمت کردند.

نسل سوم – سیستم های تسیهل کننده

با به پایان رسیدن دهه 90 و آغاز هزاره جدید میلادی، مدیران هوشیار شرکت ها و مؤسسات به این نتیجه رسیدند که حالا با استفاده از کامپیوتر می توانند یک قدم از جمع آوری اطلاعات جلوتر رفته و نسبت به ساده کردن روال کارهای درون سازمانی و جلوگیری از کارهای تکراری در جهت بهره وری کامل از نیروی انسانی، منابع مالی و دیگر منابع مورد استفاده سازمان پیشرفت کنند. اگر بخواهیم روند رشد این گونه سیستم های تسهیل کننده را در نظر بگیریم به ترتیب عبارتند از : برنامه ریزی تدارکات موارد اولیه[xv](MRP) ، برنامه ریزی منابع تولید     (MRPII) [xvi]، برنامه ریزی منابع مالی)  [xvii] (MRPIII ، برنامه ریزی منابع سازمانی(ERP)» (کاوا رایانه ، 1382)

با توجه به این تاریخچه ، مشاهده می شود که ERP در واقع ادامه راه MIS می باشد. لیکن نیازی نیست که هر سازمان دقیقاً تمام این مسیر را پله به پله طی کند. بلکه می تواند مستقیماً وارد مقوله ERP شود.این موضوع برای سازمان هایی که هنوز  MIS خود را راه اندازی نکرده اند بسیار مفید است و باعث کاهش هزینه ها می شود.

منبع: شرکت باسا



[i]  Customer Relationship Management

[ii] system Applications and products

[iii]  Management Information Systems

[iv]  Loosely interfaced

[v]  independent

[vi]  hodgepodge

[vii] Business Process

[viii] Maintenance

[ix] side effect

[x] Redundancy & Overlapping

[xi] Integrated Information systems

[xii] Executive Information systems

[xiii] Corporate Information systems

[xiv] Enterprise Wide systems

[xv] Materials Requirement Planning

[xvi] Manufacturing Resource Planning

[xvii] Money Resource Planning




نوع مطلب : مهندسی صنایع، تحلیل سیستمها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




دوشنبه 7 خرداد 1397 06:47 ق.ظ

Lovely info, Thanks!
cialis prezzo di mercato viagra or cialis tadalafil 20 mg comprar cialis 10 espa241a tarif cialis france cialis 10mg prix pharmaci cialis online dosagem ideal cialis cialis price thailand cialis et insomni
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397 12:02 ب.ظ

Seriously quite a lot of fantastic info!
sildenafil without prescription uk buy viagra without viagra buy online usa viagra order uk can you buy viagra in stores buy super viagra viagra to buy online buy levitra online order viagra can you buy viagra without prescriptions
شنبه 18 فروردین 1397 04:03 ق.ظ

You explained this superbly.
generic cialis with dapoxetine tadalafil generic what is cialis cialis wir preise generic cialis pro cialis kaufen cialis australia org cialis generico lilly sialis cialis efficacit
شنبه 4 فروردین 1397 02:41 ق.ظ

You actually explained it really well.
cialis 20 mg buy cialis uk no prescription sublingual cialis online cialis generico lilly cialis kaufen wo we recommend cheapest cialis cialis sans ordonnance cialis online deutschland cialis 20mg preis cf wow cialis tadalafil 100mg
شنبه 31 تیر 1396 05:28 ق.ظ
Thanks for your personal marvelous posting! I definitely enjoyed reading it, you're a great author.
I will always bookmark your blog and will often come
back in the future. I want to encourage you to continue your great job, have a nice weekend!
پنجشنبه 29 تیر 1396 02:10 ق.ظ
Why users still use to read news papers when in this technological world
everything is existing on web?
چهارشنبه 28 تیر 1396 07:03 ب.ظ
Pretty component to content. I simply stumbled upon your website and
in accession capital to assert that I get actually loved account your blog posts.
Any way I will be subscribing for your feeds and even I
achievement you access persistently rapidly.
دوشنبه 26 تیر 1396 05:33 ق.ظ
Greetings! Very helpful advice within this post!

It is the little changes that will make the most important changes.
Thanks a lot for sharing!
یکشنبه 25 تیر 1396 03:05 ب.ظ
Amazing! Its genuinely amazing post, I have
got much clear idea on the topic of from this article.
یکشنبه 25 تیر 1396 01:35 ب.ظ
Spot on with this write-up, I really think this site
needs far more attention. I'll probably be returning to see more,
thanks for the info!
جمعه 23 تیر 1396 02:46 ب.ظ
What's up, I check your blog regularly. Your writing
style is witty, keep up the good work!
جمعه 1 اردیبهشت 1396 10:35 ق.ظ
Generally I don't learn post on blogs, but I would
like to say that this write-up very pressured me to try and do so!
Your writing taste has been surprised me. Thanks, very great
article.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر